Bekijk het overzicht

Lidl en de koers: "A match made in heaven"

28 March 2017

Winkelketen Lidl engageert zich voor het tweede jaar op rij als “Fresh Food Partner” van Quick Step Floors Cycling Team en is ook als hoofdsponsor van Flanders Classics nauw verbonden met de koers. Lidl zorgt ervoor dat de renners voor en na stages, tijdens trainingen en wedstrijden steeds voorzien zijn van gezonde voeding, de basis van een gezond lichaam én de basis tot succes. Wij trokken met Marc Patry, soigneur bij Quick Step Floors, naar een gloednieuwe Lidl-winkel in Waregem en vulden mee de kar voor Tom Boonen, Philippe Gilbert en Niki Terpstra.

Wat meteen opvalt, is het assortiment aan verse groenten en fruit. Daar zet Lidl duidelijk op in, want het vormt de basis van een gezond eetpatroon. Dat weten ze bij Quick Step Floors uiteraard ook. De winkelkar van Marc Patry wordt meteen volgeladen met appels, ananas, bananen, tomaten, wortelen...

“Onze renners moeten natuurlijk op hun voeding letten. Daarvoor krijgen ze een schema van onze diëtist Nicolas Paraskevopulos. Wij, verzorgers en koks, zorgen er dan voor dat alles zo vers mogelijk wordt klaargemaakt. Verse smoothies, zelfgemaakte energierepen én de favoriet van de renners: ‘rice cakes’.”

Wanneer Patry inkopen doet bij Lidl, staat er dan ook steevast ananas en ander fruit op zijn lijstje, voor een lekkere smoothie. “Gezonde voeding is ons uitgangspunt, maar daar moet nu ook niet maniakaal ver in gegaan worden. Wanneer ik yoghurtdrink uitkies voor de smoothie, zal ik niet elk etiket afspeuren om uit te zoeken welk product het minst percentage vet of suikers bevat.”

Wanneer we aanschuiven aan de kassa van Lidl wordt duidelijk dat er naast gezonde voeding (vers fruit, verse vis, havermout...) ook plaats is om eens te zondigen. “Ja, ik heb ook stroopwafels, Mars en fruitrepen gekocht. Zondigen kan echt geen kwaad binnen een gezond eetpatroon. En zeker niet als je weet hoeveel calorieën onze renners verbruiken. Al volgen we natuurlijk wel goed op wat ze eten via de diëtist. Wanneer de renners tussen de races door een paar dagen thuis zitten, gaan we niet continu controleren of ze zich aan hun eetschema houden. Uiteindelijk spreken de prestaties voor zich.”

We trekken met Marc Patry mee naar het rennershotel van Quick Step Floors en duiken meteen de keuken in. Op het menu voor de renners staan niet alleen de verse smoothies, maar ook de gekende ‘rice cakes’. “Rice cakes zijn een soort energierepen vol koolhydraten en snelle suikers. Renners nemen deze mee op training of tijdens een wedstrijd om een hongerklopje te vermijden. Bovendien zijn ze voor ons, de soigneurs, heel eenvoudig te maken. Zit je zelf vaak op de fiets en wil je de “rice cakes” van Marc Patry zelf uitproberen? Het recept vind je hieronder!

INGREDIËNTEN

500 gr rijst

Water (of rijstmelk)

200 gr suiker

100 gr havermout (3/4 van een glas)

Handvol rozijnen

Appel

Kokosschilfers

BEREIDING

1. Kook de rijst in water of rijstmelk

2. Wanneer het water of de rijstmelk volledig opgenomen is door de rijst, voeg er dan de suiker, havermout, rozijnen en appel aan toe

3. Giet het mengsel in een (vierkante) schaal en zet het in de koelkast om af te koelen

4. Wanneer de rice cake afgekoeld is (beste is de volgende dag) kan je hem in stukjes/repen snijden

5. Rol de stukken nog in kokosschilfers en klaar! Jouw energierepen kunnen nu ingepakt worden om mee te nemen op trainingsritten.